Hannovermässans Sverigekontor AB

Förberedelserna i full gång inför CeBIT 2010

§  IT-sektorn ger möjligheter för slutanvändarindustrierna

§  Årets tema: Connected Worlds

§  Nya företagsevents på CeBIT

§  Spanien 2010 års partnerland

2008-12-04

Hannover/Stockholm. ”Med knappt tre månader tills invigningen av CeBIT 2010 är förberedelserna i full gång trots det fortsatt tuffa ekonomiska klimatet. Och vi har fått mycket positiva signaler från den internationella IT-marknaden” sade Bernd Heinold, Deutsche Messe AG när han i onsdags för svenska fackjournalister presenterade 2010 års upplaga av världens största IT-evenemang .

”I vissa regioner är redan ekonomin på väg uppåt. Fler kommer säkert att följa, och i vår kommer CeBIT att få en än större internationell roll”, menade han, och ansåg att alla företag som vill fortsätta att växa måste komma till CeBIT: utställare för att bli sedda, besökare för att förbereda nya investeringar . Endast ett internationellt affärscentrum som CeBIT kan fånga upp den positiva inställning och förvandla den till konkreta order och affärsavtal.

IT-sektorns innovativa dynamism öppnar möjligheter

”Just nu präglas IT-marknaden för professionella kunder fortfarande av osäkerhet”, sade Bernd Heinold, som dock flera gånger påpekade att IT-industrin kommer att vara bland de stora vinnarna när ekonomin vänder uppåt igen.

”Nya framsteg inom IT kommer att driva på uppgången i snart sagt varje slutanvändarindustri eftersom nya lösningar ständigt blir effektivare och underlättar för användarföretag att i sin tur ta del av ny utvecklingspotential. Den innovativa dynamiken inom IT-sektorn är en möjliggörare för användarindustrier”, menade Bernd Heinold .

Utvidgat innehåll och nya målgrupper

CeBIT 2010 har utvidgat mässans innehåll och lagt till fler målgrupper. Connected Worlds blir ett nyckeltema nästa år. Maskiner och utrustning blir alltmer sofistikerade och det leder till fortsatt konvergens mellan olika applikationer, menade Bernd Heinold . Webbens enorma potential med dagens och morgondagens tjänster har blivit möjlig tack vare nätens ständigt ökade kapacitet. ”Den nya bredbandsmässan på CeBIT, BITKOM Broadband World, visar den senaste utvecklingen inom området - det är ett mycket viktigt område för alla europeiska länder”, menade Bernd Heinold .

En annan intressant nyhet för 2010 är Music@CeBIT. Lördagen den 6 mars bjuder organisatörerna av CeBIT Global Conferences representanter för musikindustrin till en konferens kring senaste trenderna på Internet och kring nyheter och innovationer som rör deras specialområde. Konferensen vänder sig till aktörer inom online-musikbranschen, till stora etablerade och små oberoende skivbolag, plattformoperatörer, artister och fria tänkare i allmänhet. Heta ämnen som kommer att diskuteras är nya affärsmodeller för nätet, upphovsrättslagstiftning och metoder för att bekämpa piratnedladdning.

Nytt: företag som använder CeBIT för egna företagsevents.

För första gången kommer nästa år företag att använda mässan som en plattform för egna företagsarrangemang. SAP kommer till exempel att genomföra sin kundkonferens under namnet ”SAP World Tour” tiden 2 – 5 mars parallellt med att man ställer ut i stor stil som CeBIT-utställare. För ändamålet kommer SAP att hyra och designa en utställningssektion i hallarna 19 och 20. SAP hoppas att genom att ordna SAP World Tour samtidigt med CeBIT nå fler besökare både i sina utställningsmontrar och på kundkonferensen.

Samtidigt kommer SAP att behålla sin traditionella utställning i hall 4, där man bjuder på sitt nya SAP Innovations Forum. Och man kommer också att finnas i Public Sector Parc i hall 9 för att presentera sina produkter och tjänster för den offentliga sektorn. Och slutligen har SAP en utställning i hall 5 (”SME” hallen) för att visa sina lösningar för små och medelstora företag.

Partnerlandet Spanien satsar för fullt på CeBIT

Spanien är CeBITs officiella partnerland år 2010. ”Våra spanska partners är fast beslutna att till fullo nyttja möjligheterna som mässan erbjuder”, rapporterade Bernd Heinold, som berättade att Spanien kommer att synas både på utställningsområdet och i värdstaden Hannover för att visa sin samlade IT-expertis.

Bernd Heinold  avslutade onsdagens pressmöte med att påpeka att det är svårt att exakt förutsäga vilken form CeBIT 2010 kommer att ta. ”Fler och fler företag fattar sina affärsbeslut på kvartalsbasis i dagens svåra ekonomiska läge”, menade han. ”Trots det är vi övertygade om att antalet utställare 2010 kommer att vara i samma storleksordning som 2009”.

Om CeBIT

CeBIT är världens ledande handelsmässa och utställning inom IT -(informations- och kommunikationsteknologi) industrin. CeBIT har arrangerats årligen av Deutsche Messe AG i Hannover alltsedan starten 1986. Mässan är unik då den omfattar alla produkter, tjänster och lösningar som underlättar våra digitala liv, i arbetet såväl som hemma.

Kommande mässa (2 till 6 mars 2010) ägnas temat Connected worlds med huvudpunkterna inom följande ämnen och utställningar: Business IT, Green IT, Internet & mobile solutions, Webciety, Destination ITS, Telehealth, Security, Banking & Finance, Communications, ICT infrastructure och Planet Reseller. Officiellt partnerland 2010 är Spanien. Mer information finns på www.cebit.de.

Hannovermässans Sverigekontor AB Enhagsslingan 3, 18740 Täby
Tel: +46 8 611 44 06 Fax: +46 8 611 80 02 E-post: info@messe.se