Hannovermässans Sverigekontor AB

CeBIT rullar ut nya besökarattraktioner

§  Huvudtemat är "Connected Worlds"

§  Nya specialutställningar: BITKOM Broadband World, Connected Living, Enterprise Application World, Next Level 3D och Proffessional Data Center

§  Nya innehåll i år är Green IT@home, Internet TV, Mobile Content, Security Plaza och SME Studio

2008-12-04

Hannover/Stockolm. 2010 års CeBIT omfattar en hel rad nya specialutställningar och arrangemang, och en hel mängd nytt, hett innehåll. Och allt – eller nästan allt – faller in under det samlande mottot för året: Connected Worlds. Ett tema som dokumenterar konvergensen av teknologier och den ökade integrationen av globala marknader och applikationer.

Nytt: BITKOM Broadband World och Ericsson åter på CeBIT

Snabb internetaccess är ett av huvudämnena på CeBIT 2010. BITKOM, Tysklands branschorganisation för högteknologisk mediaindustri, kommer att belysa de viktigaste frågorna i en specialutställning Broadband World som man arrangerat tillsammans med tyska finansdepartementet och CeBIT i hall 13.

Här finns bland andra Ericsson, som återkommit till CeBIT som så kallad Premium Partner.

I samband med utställningen ordnas också ett stort forum dit det samlas föredrag, möten, föreläsningar och demonstrationer av ”best practice”.

Kort sagt blir Broadband World ett måste för tillverkare, nätverksoperatörer, lokala och statliga myndigheter, samhällsplanerare och användare.

Webciety belyser nya möjligheter för e-commerce

Internethandeln skriver ett nytt kapitel i sin framgångssaga på CeBIT. I hall 6 presenteras alla aspekter på den digitala affärsverksamheten.

Det digitala samhället, Webciety, har ett eget område som är ordnat i celler för att symbolisera hur Internet tar tag i fler och fler delar av vårt liv. Etablerade Internetjättar står här sida vid sida med unga nystartade företag.  Alldeles intill finns Internet & Mobile Solutions . Alla områden av online business finns här, indelade i avdelningar som Digital Media Solutions, Web–based Solutions och Content Management.  Som vanligt kompletteras utställningen med informationsutbyte i föredrag, presentationer och liknande. Webciety-podiet kommer att föra intressanta diskussioner om bland annat Internet-TV, e-handel och Content Management.

Nytt: Connected living visar hur det intelligenta hemmets nät utvecklas

I hall 9, där future parc har sin plats i år, finns specialutställningen Connected Living, som visar hur olika applikationer kan verka tillsammans med hjälp av mjukvarubaserade assistenter. Målet är att skapa ett nätverk för hemmet som knyter samman alla olika applikationer från olika leverantörer och styr dem alla med en enda kontroll. Här finns ett typiskt ”framtidshus”, komplett med kök, vardagsrum och arbetsrum. Tillämpningar som demonstreras är energiassistenter som anpassar värmen i rummen efter behov, en digital dietist som hjälper de boende att hålla en hälsosam diet och en hälsoassistent som övervakar familjemedlemmarnas hälsa i allmänhet.

Nytt: Alla sidor av telematik under en rubrik. ”Destination ITS”

Under den nya rubriken CeBIT Destination ITS (Intelligent Transport Systems) visar CeBIT den kompletta processkedjan för intelligent trafiktelematik på ett och samma ställe. Presentationerna sträcker sig från EU:s direktiv för att införa intelligenta trafiksystem med hjälp av lokala data och tjänster till de senaste innovationerna i Car2X och satellitnavigation och kommunikationer.

För tredje året i rad visar svenska Telenor Connexion sina mobila lösningar inom området, framför allt lösningar för datakommunikation mellan fordon.

AutoID/RFID Solutions Park skapar transparens och översikt i logistik- och produktionsprocesser

I hall 6, närmare bestämt AutoID/RFID Solutions Park, kan besökare se exempel på teknologier för märkning och identifikation i olika industrisektorer. För 2010 blir det med särskild inriktning på fordonsindustrin. Volkswagen visar en uppskuren modell av en Passat CC med olika delar och komponenter som visar hur transparens i logistik- och tillverkningsprocesser kan öka med användning av typiska RFID-procedurer. Solution Park är en nästintill outtömlig informationskälla när det gäller streckkodsystem, 2d-kodning, GPS och sensorsystem.

CeBIT Grön IT visar på ekonomiska och hållbara lösningar

Utställningsområdet CeBIT green IT i hall 8 visar hur IT-teknologier kan optimera affärsprocessen i nära nog varje område av modern industri. Man kan se hur företag gör sina tillverkningsprocesser mer energieffektiva, och hur ”gröna” IT-teknologierna själva har blivit. Tre fokusområden är: smart infrastruktur, Grön IT möter business och Grön IT hemma.

Business IT: att optimera affärsprocesserna

Business IT har alltid varit en av de största avdelningarna på CeBIT, och blir det även 2010. Ingen annan IT-mässa kan visa så komplett utbud av lösningar i olika programvaror. I hallarna 2 till 5 finner varje besökare affärslösningar som är användbara inom hans eller hennes typ av verksamhet.

Ny scen för små och medelstora företag

I hall 4 finns en ”studio” utformad för utställare och besökare som företräder små och medelstora företag. Meningen är att samla all den information kring IT-industrins framtidsstrategier som berör de mindre företagens verksamhet. Mässan har gjort en massiv satsning för att nå företrädare för just dessa företag.

Nytt: Banking and Security under samma tak

Det var kanske väntat: Eftersom banker har mycket höga krav på säkerhet och ämnen som kreditkortteknologi, biometrik och kameraövervakning är heta i bankvärlden, är det logiskt att flytta ihop banksektorn med säkerhetssektorn i samma hall (hall 11).

Medelpunkten i CeBIT Security World är den nya Security Plaza, för olika presentationer, forum och förevisningar.

Banking and Security återfinner vi bland andra det svenska företaget Robur Safe.

Nytt: Professional Data Center

I hall 12 presenteras Professional Data Center, en specialutställning som fokuserar på frågor som upptar dagens IT-chefers tankar: konsolidering, besparing och uthållighet.

Åtta olika underrubriker behandlar nyckelfrågor inom corporate IT, som säkerhet, energiförsörjning och verksamhetsstyrning.

TeleHealth: Digital medicin för alla

Specialutställningen för digital medicin, TeleHealth, har några år på nacken nu, men intresset är hela tiden ökande. 2010 kommer den internationella TeleHealth- konferensen att pågå under hela fem dagar på mässan. På konferensen, som äger rum i hall 8, tas upp ämnen som förebyggande hälsovård, infrastruktur och teleövervakning. Programmet har lagts upp så att man behandlar ett nytt ämne varje dag. Den som vill se vad framtiden har att bjuda inom den digitala hälsovården ska besöka FutureCare, där nya innovationer visas i verklighetstrogna simuleringar.

Public Sector Parc: att tjäna dagens medborgare

Allmänheten och myndigheterna kommunicerar nuförtiden bättre med varandra inte minst tack vare innovativa Internetlösningar. 2010 års Public Sector Parc kommer att se närmare på detta fenomen med ett specialarrangemang som man kallar ”medborgaren möter myndigheten” i hall 9. Här visas hur enkelt, snabbt och effektivt moderna medborgare kan komma i kontakt med stat och kommun. Ämnen som tas upp är olika metoder att lämna service per Internet, hur man skyddar information och integritet och hur arbetsmarknaden inom den offentliga sektorn påverkas.

Planet Reseller

Mässan i mässan, området som endast är öppet för sälj- och återförsäljarmarknaden, har under flera år (sedan 2003 faktiskt) satt en speciell prägel på CeBIT. 2010 finns den i hallarna 14/15, mitt i hjärtat av mässaktiviteterna. Planet Reseller är det internationella handelscentrat för distributörer, tillverkare, systemintegratörer, marknadsorganisationer och branschorganisationer.

Nytt: Next Level 3D

Låt oss sluta denna summering av 2010 års CeBIT med specialutställningen Next Level 3D i hall 15. Vill man se det senaste inom 3D teknologin – hårdvara som mjukvara – för hemmabruk, biografer, kontorsbruk mm så ska man göra ett besök här. Det har visat sig att det är förvånansvärt många sektorer som kan ha nytta av 3D-teknologi..Bilindustri, arkitektur, filmindustri, medicin och undervisning är bara några exempel.

Om CeBIT

CeBIT är världens ledande handelsmässa och utställning inom IT -(informations- och kommunikationsteknologi) industrin. CeBIT arrangeras årligen av Deutsche Messe AG i Hannover 1986. Mässan är unik då den omfattar alla produkter, tjänster och lösningar som underlättar våra digitala liv, i arbetet såväl som hemma.

Officiellt partnerland 2010 är Spanien. Mer information finns på www.cebit.de

Hannovermässans Sverigekontor AB Enhagsslingan 3, 18740 Täby